Jag har vid ett flertal tillfällen suttit i jurys för olika novelltävlingar. När man läser hundratals noveller under en kort tidsperiod får man ett visst “jurybeteende”. Jag som är på insidan tänkte därför delge er en del tips på hur man bäst kan intressera mig som jurymedlem.

En novelltävling är som en slags snabb miniversion av hur många förlag faktiskt arbetar med att plocka fram manus. Grovsortering, manusgrupper och avgörande beslut. Skillnaden är att det är en tävling och att det finns lite tydligare regler och tidsramar både för de som skriver och de som läser.  Mitt mål med denna text är att ta er förbi grovsorteringen nästa gång. Det är där de allra flesta bidrag försvinner.

Det finns oändliga sätt att skriva en novell och det finns många som trevar fram finstämda historier, men för att vara krass – i en novelltävling  gäller det att vara vass redan från start.

1:a sidan är viktigast.

Även om jag som jurymedlem läser alla bidrag från pärm till pärm så kommer första sidan att vara viktigast i detta sammanhang. Det är där jag gör min första bedömning och den följer i de allra flesta fall med genom resten av texten och bygger en förväntan – något som gör att jag läser vidare med entusiasm. Det kan vara en myt, men ofta sägs det att en talangscout från ett skivbolag endast lyssnar igenom de första 30 sekunderna (om ens det) på en låt av en ny artist för att ge sitt utslag.  Det handlar såklart om prioritering och erfarenhet, talangscouten vet redan tidigt vartåt något är på väg, om det håller kvalitet, vilken genre det är, hur rösten låter.

En text som inte ger dig någon känsla av vad berättelsen kommer att handla om (story) eller visar på en tonsäkerhet hos författaren (stil) på första sidan kommer inte igenom detta nålsöga och kommer med största sannolikhet inte gå vidare.

Du vill nämligen inte att jurymedlemmen ska tappa koncentrationen tidigt, för då är det redan kört.

Tänk så här: Kommer man vilja läsa nästa sida efter inledningen?

En bra förstasida sätter jurymedlemmen i ett bra humör och påverkar hur resten av texten bemöts. Med irritation, blasékänsla eller med entusiasm?

Handlar din novell om något – egentligen?

Detta är det näst efter en dålig början som får mig att rejält tveka på om en novell ska gå vidare eller inte från grovsorteringen. I många av de noveller jag läst finns ingen direkt handling. Men varför har man då skrivit den? För att det är kul att skriva? Helt ok, men det betyder inte nödvändigtvis att det är kul att läsa. Vaghet är för mig ett tecken på att man döljer att man egentligen inte vet själv vad novellen handlar om. Ett möte, en betraktelse, ett utsnitt i tiden, javisst, det kan vara fantastiskt om det är vackert skrivet, men det är inte handling i sig. I alla fall när det kommer till novelltävlingar.

Formulera med en mening: ”Min novell handlar om …”.

Låter det intressant? Då kanske du har mig på kroken!

Använd en tydlig scen eller idé

Jag vill ha en scen eller idé som griper tag i mig, något jag kommer ihåg och som väcker känslor och tankar. En novell kan faktiskt bestå av en enda scen. Men noveller helt utan scen är svåra att ens bry sig om. Bara lösa monologer eller tankar, människor det händer saker med, det är just vaghet som jag pratade om tidigare. Tänk gärna på om det är något du faktiskt vill utforska med din novell. En frågeställning. Om du har en sådan, är det också lättare att jurymedlemmen snappar upp den.

Har du något du vill utforska i din novell? Formulera med en mening för dig själv.

Befolka din novell med människor av kött och blod

Många av novellerna jag sorterat bort har antingen helt brustit i sin karaktärsbeskrivning, eller blivit alldeles för navelskådande (långa monologer i jagperspektiv om någon kärlek som aldrig blev av). Försök att befolka dina berättelser med levande människor som man kan känna med och som har ett eget språk och uttryck.

Fråga dig: Vad gör dig nyfiken på denna/dessa karaktär/er?

Humor

Väldigt många bidrag är väldigt allvarliga. Det är som om litteratur inte får vara roligt, men bara för att det finns humor i en berättelse, behöver det inte betyda att berättelsen saknar allvar eller tyngd. Humorn behöver inte ligga i novellens handling, eller vara skojfrisk, men en ton av värme som drar på smilbanden kan räcka långt!

Ett grammatiskt korrekt språk hjälper

Kolla din novell med någon innan du skickar in, stavfel här och där är ingen fara, men en text som genomgående har dålig meningsbyggnad sållas bort rätt snabbt.

Tips: Läs novellen högt för dig själv så att du märker om den flyter fint eller styltar fram.

Undvik att försöka få in för mycket

En novell är kort till formatet. Det är inte en komprimerad roman. Det finns inte en chans att göra samma typ av utvecklingar av trådar. Många av de noveller jag dissat har försökt att få in för mycket och missat hela stycket.

Mitt tips är därför att skala bort både karaktärer och episka ambitioner. Det faller sällan väl ut i helhetsintrycket utan gör ofta att det känns halvfärdigt.

Det räcker inte med en bra knorr

Slutet är såklart något som juryn tittar noga på, men tänk på att det också är det sista man läser. Bedömningen har gjorts långt innan. Det räcker alltså inte med en bra knorr. Slutet kan faktiskt också förstöra en novell som man gillat. Det är som om många tror att det behöver hända något spektakulärt här. Det kan lätt bli krystat!

Det sista stycket är dock det som du lämnar vidare med läsaren. Här märker man ofta om det finns ett budskap, något mer, så finslipa just känslan och budskapet.

Tänk till: Har du något budskap eller särskild känsla du vill förmedla?

Att ha gått igenom denna lista är såklart ingen garanti för vinst, men förhoppningsvis räcker det för att komma förbi det första nålsögat.

Kolla efter aktuella novelltävlingar på Eva Ulleruds blogg Skrivarlyan

/Jens Klitgaard

Comments

comments

Pin It on Pinterest

Share This

Share this post with your friends!