Varje vecka under sommaren har deltagarna i vår lektörsutbildning presenterat sig själva och delat med sig av sina bästa skrivtips. Nu är det dags för det sista inlägget, skrivet av Catrine Tollström.

Kul att få gästblogga! Jag heter Catrine Tollström och är passionerat nördig när det gäller att utveckla text så den blir spännande. I slutet av inlägget delar jag med mig av tips. Du kanske också går omkring med ett thrillermanus i skallen? I så fall är det risk att du börjar uppvisa vissa symtom. Jag radar upp några, så du förstår vad jag menar:

  • Du märker inte att fiket tystnar när du ställer researchfrågor till polisens forensiker om blodmönster och likstelhet.
  • Alla tror att tjejen före dig i kassakön bara har en yogamatta i väskan, men du förstår ju att det även får plats minst ett avsågat hagelgevär där.
  • Du utvecklar intressant lyftteknik när du lastar in varor i bilen utanför Ica Maxi, eftersom du egentligen försöker lista ut hur man på bästa sätt baxar in en död kropp i bagageutrymmet.
  • När du kör hem tänker du att mannen i bilen bakom ser alldeles för normal ut. Han måste vara en hitman.
  • Självklart blir vardagen mer spännande genom kamp mot klockan. Lyckas du inte rädda frysvarorna ur den varma bilen inom 15 sekunder kommer verandan att sprängas.
  • En stund senare sparkar du upp dörren till grovköket och kastar dig in med två fingrar formade till en pistol. Du måste ju få veta hur det känns.
  • På kvällens dejt ställer du frågor av typen ”Skulle du helst dö av att ramla ner i random slukhål när du rymmer från din sadistiske kidnappare eller för att någon lömsk person har gjort din brödrost strömförande?”

Vardagen blir helt enkelt lite intressantare när man klurar på synopsis. Nyligen släpptes min psykologiska thriller Experimentet i Danmark, Norge och Finland, samt som pocket på svenska. I min kommande thriller försvinner en av segerfavoriterna under Vasaloppet. Hjältinnan, som är researcher på SVT, tvingas fly när hon inser att alla spår leder mot en person som skyldig till mord – hon själv. Tempot är skyhögt från första till sista sidan och slutet blir givetvis oväntat. Ja, ni förstår ju hur lärorik den har varit att skriva. Hur känns det att vara jagad och ständigt behöva se sig över axeln? Hur går tankarna när man planerar ett psykologiskt spel för att lura sin fiende?

Att hjälpa människor utvecklas och följa sina drömmar har varit en röd tråd i mitt yrkesliv, t ex som kurator och yrkesvägledare. Genom Ann Ljungbergs lektörsutbildning får jag möjlighet att kombinera det med min passion för litteraturanalys, skrivteknik och förlagskunskap. Jag är högskoleutbildad inom kultur- och beteendevetenskap, har läst marknadsföring, NLP och har en coachutbildning. Vid sidan av mitt författarskap hos HarperCollins Nordic vill jag hjälpa andra mot utgivning t ex genom coaching, lektörsläsning och föreläsningar, gärna med fokus på spänning. Ja, olika former av spänning är ju viktigt inom många skönlitterära genrer. Få längtar efter att läsa en seg och tråkig bok.

3 tips för att fängsla dina läsare

  • Sätt något på spel direkt och lägg sedan till faktorer för att göra situationen värre. Visst känns det extra gripande om det visar sig finnas ett dagis i byn som håller på att bli omringad av skogsbränder? Att Stina blir kidnappad kanske berör mer om det sker dagen innan hon ska gifta sig? Och bara Stina känner till den underjordiska gång som skulle kunna rädda dagisbarnen. Ja, ni fattar.
  • Etablera närhet till huvudpersonen före första vändpunkten i din dramatiska kurva.
  • Väck nyfikenhet. Hur kommer Lotta att reagera när hon får veta att Stefan lever dubbelliv? Vad finns i källaren som alla undviker att gå ned i? Vågar grannen berätta om det han såg genom fönstret? Kommer barnet börja gråta och avslöja gömstället?

3 exempel på spänningsskapare

  • Låt tiden vara nära att rinna ut. Hjältinnan i ditt romantiska drama kanske springer med fladdrande kjolar och våta kinder längs kajen. Om mannen hon älskar hinner stiga ombord på fartyget får hon aldrig se honom igen.
  • Kasta läsaren mellan känslor. När vittnet blir avsläppt på säker adress och stänger ytterdörren bakom sig börjar läsaren andas ut. Just då skymtar en skugga i hallspegeln. Mördaren är redan i huset.
  • Låt läsaren veta sådant som inte romanfiguren vet. Hjältinnan riskerar att förlora jobbet om hon lyssnar på kollegan som ljuger. Vännens avgörande brev ligger oöppnat på hallbyrån. Dessutom vet läsaren att det finns det en bomb på bussen som hjältinnan just klev på.

I verkliga livet dödar jag inte ens myggor. Bara så ni vet! Jag känner genuin kärlek till allt liv. Ja, utom fästingar. Förstås. Mer om mig hittar du på författarhemsidan catrinetollstrom.se. Där kommer jag att erbjuda mina lektörstjänster framöver. Det vore kul om du vill följa min författarsida på Facebook där jag planerar att lägga ut många sköna inlägg om skrivande https://www.facebook.com/tollstromcatrine/

Allt gott och kör hårt med ditt manus!

/Catrine Tollström

Foto: Armand Dommer

Comments

comments

Pin It on Pinterest

Share This

Share this post with your friends!